De Stad van 't LEED

dinsdag 26 augustus 2014
Ladeuzeplein

Stad Leuven organiseerde van 23 tot 27 augustus 2014 op het Ladeuzeplein een reeks herdenkingsconcerten naar aanleiding van het begin van WO I onder de naam Leuven Brandt. Ook SLAC/Conservatorium droeg zijn steentje bij aan dit grootschalig project. Op 26 augustus weerklonk de Stad van 't LEED: Docenten, studenten en oud-studenten van SLAC/Conservatorium brachten klassieke en elektronische soundscapes, onder de artistieke leiding van Cathérine Legaey.

Deelnemende docenten:
Soundscapes: Jasper Vanpaemel
Slagwerk: Eric Duchateau, Sep François, An Lemmens, Tom Ouderits, Stefaan Poelmans, Tom Van de Venne en Jasper Vanpaemel
Piano: Vincent Goris, Stefaan Poelmans, Marijke Oers en Carla Van Effeltaire
Compositie: Erika Budai

Erik Olaerts hierover (27 augustus 2014, leveninleuven.be):
Jasper & Jasper brachten een pakkende soundscape vol dreiging, angst, spanning en oorlogsgeluiden tesamen met een stroom aan oorlogs-gerelateerde videobeelden.
Ionisation van Edgard Varèse: twaalf slagwerkers een een pianist riepen gevoelens op van de oorlogs-verwarring en chaos.
Why van Leo Ouderits: Diepe zware trommen samen met de knetterend scherpe kleine trom vertolkten de hevige strijd aan het front. De xylofoon nodigde tussendoor het oorlogsleed ook al eens uit tot dans. En de beiaard (Luc Rombouts) kondigde vanuit de Universiteitsbibliotheektoren het einde van de oorlog aan …
Volgde een prachtig arrangement van het Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky. Vier piano’s speelden sterk geaccentueerde ritmische motieven, ze creëerden een agressieve en opgejaagde sfeer, nadien opgevangen door trage sfeervolle kleurmomenten. Prachtig!
Componiste Erika Budai herwerkte het lied van Emile Verhaeren “C’est la ville de la douleur” uit 1897 tot een werk voor vier koren. Onder begeleiding van pauk en militaire trom. Nogmaals weerklonken daarna verzoenende melodieën vanuit de beiaardtoren om een boodschap van vrede over de stad te verspreiden.
Volgde als apotheose nogmaals de vertoning van de film “Leuven Brandt”. ‘t Was een waardig en beklijvend herdenkingsmoment!

Foto's: