Cursus vocale polyfonie

In september start SLAC/Conservatorium met een cursus vocale polyfonie. In de 15de en 16de eeuw domineerden zangers en componisten uit onze contreien, i fiaminghi ('Vlamingen'), met hun polyfone muziek het muzikale leven in heel Europa. Deze cursus, uniek in het Vlaamse deeltijdse kunstonderwijs, kon geen betere thuisstad wensen dan Leuven, dat ook het Huis voor Polyfonie huisvest.

Hogere graden zang hadden reeds keuze uit heel wat ensemblevakken, nu komt daar ook vocaal ensemble polyfonie bij. Mannelijke zangers kunnen het vak vanaf de middelbare graad volgen omdat er geen gemengd koor wordt ingericht dit schooljaar. Zij kunnen op 12 september een proefles gaan volgen, het is essentieel dat ze wel in staat zijn goed individueel een stem te kunnen houden. Dat is bij polyfonie immers nog moeilijker dan het meeste repertoire dat aan bod komt in het gewone vocaal ensemble. De proefles staat ook open voor leerlingen hogere graad, ook als je nog niet ingeschreven bent.

Het vak zal elke maandag van 18u30 tot 19u30 gegeven worden door zangleraar Lieven Termont, een gevestigde waarde in het polyfonielandschap. Reeds 20 jaar lang concerteert bij in dit repertoire in heel Europa, Noord- en Zuid- Amerika en Zuidoost-Azië en is hij te horen op meer dan vijftig CD’s; het merendeel met Capilla Flamenca en het Huelgas Ensemble. Vandaag werkt hij mee aan het succes van een nieuwe groep: UTOPIA