SLAC-klassen verblijden woonzorgcentra met kerstconcert

Op zondag 13 december gaven de blokfluit- en traversoklassen van Marleen Vertommen, Katherine Rooman en Sien Huybrechts voor de tweede keer dit jaar het beste van zichzelf in een optreden in het woonzorgcentrum Betlehem te Herent. Op dinsdag 22 december bracht de hobohand o.l.v. Griet Cornelis klezmermuziek en kerstliederen in het woonzorgcentrum Heilig Hart te Heverlee. Voor de bewoners was het een hartverwarmend kerstgeschenk.

Marleen Vertommen, SLAC-lerares blokfluit en ensemble oude muziek, getuigt:

Wanneer kinderen en ouderen elkaar ontmoeten gebeurt er iets. Ik weet niet wat, maar het is iets moois. Alsof ze elkaar al lang en goed kennen. Ze begrijpen elkaar, ze zien elkaar graag. Zo was het ook op de concertjes in het WZC Betlehem in Herent. De leerlingen van de klassen oude muziek van SLAC/Conservatorium speelden oude en nieuwe liedjes. Jonge kinderen, aan het begin van hun muzikale ontdekkingen speelden voor de bewoners op hun blokfluit en traverso. Mensen met een schatkist aan oude melodieën, muziekjes en herinneringen, opgeslagen in hun gedachten. Wanneer er een bekend liedje klonk werden de kinderen ondersteund en aangemoedigd door een mee neuriënd en meewiegend publiek. Met veel heimwee en nostalgie werd het liedje meegezongen. Sommigen kenden alle woorden, anderen alleen de melodie. Maar iedereen kende nog die goeie oude tijd, hun tijd. Muziek spelen op deze plek is zo belangrijk. Muziek is te mooi om alleen te klinken in een klaslokaal. Onze leerlingen oefenen een podiumkunst, en een podium heeft een publiek nodig. Ons publiek vonden we bij jullie, lieve oude mensen. Want wanneer kinderen en ouderen elkaar ontmoeten gebeurt er iets heel moois. Dankuwel!