Afscheid van directeur Cathérine Legaey

Eind augustus 2022 neemt het Leuvens Conservatorium afscheid van Cathérine Legaey. Zij was 22 jaar lang de gepassioneerde directeur van deze school. Een ambitieuze manager en rechtvaardige mentor.

Tevreden blikt ze terug op haar realisaties. Met een warm hart beschrijft ze het lerarenkorps, haar medewerkers en het directie- en coördinatorenteam als gedreven, fijne en bekwame mensen die met hun expertise en verantwoordelijkheidszin de school een gezicht geven en steeds verder vooruit helpen.

Cathérine Legaey streefde naar een kwaliteitsvolle kunstopleiding voor kinderen, jongeren en volwassenen van alle leeftijden en achtergronden. Ze heeft er hard aan gewerkt om de toegankelijkheid en de openheid van deze school te vergroten. Zo zocht ze naar mogelijkheden om het kunstonderwijs dichter-bij-huis te brengen. Ze breidde gaandeweg het aantal deelvestigingen uit en voorzag er in de mate van het mogelijke een ruimer lessenpakket. Vandaag heeft het conservatorium verschillende afdelingen in Heverlee, Kessel-Lo, Wijgmaal, Holsbeek en Nieuwrode. En in het centrum van Leuven wordt op 4 verschillende locaties les gegeven.

Ook bijzonder gelukkig is de aftredende directeur met het huidige zorgbeleid dat sinds een tweetal jaren stevig uit de startblokken is geschoten en dat erop gericht is om leerlingen met specifieke noden in een normaal klasverband in te schakelen. Dankzij dit zorgbeleid opent de school haar deuren voor een nog ruimer publiek.

Ook het vakaanbod is doorheen de 22 jaren alsmaar gevarieerder geworden. Zowel voor muziek als voor dans en woord, heeft de leerling de keuze uit een waaier van opties. Deze zijn gericht op de algemene en technische individuele ontplooiing maar ook op de ontwikkeling van de sociaal voelende mens.

Het sociale aspect draagt Cathérine Legaey hoog in het vaandel. Dit blijkt uit de veelheid van muziekensembles waarbij het groepsgebeuren zowel interactief als concerterend belangrijk is. Bovendien was ze ook een grote voorstander van optredens en interactieve evenementen buiten de schoolmuren. En via de benefietacties op of door het conservatorium plaatste ze het schoolgebeuren in een breder maatschappelijk kader.

Ook is mevrouw Legaey heel blij met de vzw Artrium. Dankzij deze vereniging kan het conservatorium aan de leerlingen een podium met uitstraling aanbieden en is er een forum voor workshops, lezingen, masterclasses en culturele uitstappen.

Het zijn in de eerste plaats de leraars die door hun inzet en bekwaamheid zorgen voor kwaliteitsvol onderwijs, maar ook goede lesomstandigheden zijn belangrijk en hier heeft de directeur veel tijd en moeite in gestoken. Ze zorgde bijvoorbeeld voor meer mogelijkheden voor de orgelklas en voor een grondige vernieuwing van de balletzaal. De nieuwe C-blok kwam er in 2005 met geluidsdichte klassen, toegangsmogelijkheden naar de Minnepoort en met zaal Artrium op de bovenste verdieping.

En deze zomer starten de werken van een volledig nieuw gebouw voor de vestiging Heverlee-Ruelensvest. Hier zullen de creatieve studierichting en creatieve vakken tal van nieuwe mogelijkheden krijgen.

De plannen voor een nieuwbouw in Kessel-Lo werden jammer genoeg on hold gezet, maar de hoop blijft dat dit project in de loop van de komende jaren toch gerealiseerd kan worden.

Het Leuvens Conservatorium leiden met diverse afdelingen, drie grote kunstrichtingen, bijna 2650 leerlingen en 140 collega’s is geen sinecure. Op 22 jaar tijd heeft Cathérine Legaey de school uitgebouwd tot een bruisend instituut waar passie, ambitie en vooral de liefde voor kunst leeft. We zijn haar heel erg dankbaar en zetten in haar geest ons werk verder.